تبلیغات
دلنوشته های یك پدر - راهکارهای تقویت ذهن و هوش کودکان (قسمت اول)

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

طبقه بندی

صفحات جانبی

نویسندگان

ابر برچسبها

آمار وبلاگ



Admin Logo
themebox Logo


تاریخ:دوشنبه 31 شهریور 1393-05:19 ب.ظ

راهکارهای تقویت ذهن و هوش کودکان (قسمت اول)

بسم الله الرحمن الرحیم

 بحث در مورد هوش بچه و پرورش ذهنی بود که سه اصل رو در پست قبل گفتم. در این پست انشاءالله در مورد روشهای کاربردی تر این سه اصل مطالبی رو خواهم نوشت. اما در پست قبل کامنتهایی بود که اولا باید تشکر کنم و ثانیا نکته ای توی اونها بود که لازم میدونم اینجا مختصری راجع بهش بنویسم.

بخشی از متن کامنت این بود

"در مورد انعطاف هم یک مثال بزنم:
ما یه مدیری داشتیم، بنده خدا خیلی کمرش درد می کرد، ازش پرسیدم چرا اینطوری شدید؟
می گفت تو سن 20 سالگی رفتم ژیمناستیک!"

 نکته بسیار درستی در این کامنت اشاره شده. هر چیزی سنی داره و شرایطی و  لازمه به این زمان و شرایط توجه بشه. از همین مثال این دوست عزیز کمک میگیرم. اگر کسی استخونبندی و ساختار بدنیش غیر منعطف رشد کرده باشه نمیشه بهش پیشنهاد کرد کارهایی که نیاز به انعطاف زیاد داره رو انجام بده که قطعا دچار آسیب میشه. یا اگر استقامت یک بدن یک حدی باشه بیشتر بهش فشار بیاریم قطعا دچار اسیب میشه. مثل اینکه الآن من 1000 تا بشین پاشو برم یا بخوام پشتک وارو بزنم و پاهام رو 180 درجه باز کنم. طبیعیه که بعدش چند روزی باید افقی باشم تازه اگر بعدش خوب بشم. حالا نکته مهم اینه که ممکنه من با تمرین بتونم به تدریج به جایی از استقامت برسم که 1000 تا بشین پاشو برم (مثلا طی یک سال) اما دیگه بعیده ژیمناست بشم اینه که اولا یک سری قالبها و ساختارها در جسم انسان شکل میگیره که برخیش تا حدی قابل تغییره و برخیش نه. بهترین وقت شکل گیری هر ساختار و ویژگی هم یک سن خاصی است که هر چه از اون بگذره کار سخت میشه تا یه جایی که تقریبا دیگه غیر ممکن میشه. درمورد فعالیتها و فرایندهای ذهنی و فکری هم همینطوره. این رو همه هم میفهمند مثلا شما شروع کن به یک آدم 40 ساله که پایه اش رشتههای انسانی بوده و ذهنش توصیفی و مبتنی بر حفظیات رشد کرده، ریاضی یاد بده که بتونه مسائل دیفرانسیل و هندسه حل کنه. اگر نگم غیر ممکنه ولی خیلی سخته. بنا بر این در مورد مهارتهای ذهنی هم همینطوره یعنی باید در سنین مناسب با بچه ها کار بشه. وقت رشد خلاقیت و انعطاف در بچه هم 10 - 12 سال اوله بعدش خیلی سخت میشه و شاید دیگه در 20 - 25 سالگی امکان یادگیری یک سری مهارتهای ذهنی نزدیک صفر میشه. 

 خوب اما در مورد تمرینات ذهنی یک چیزی رو یادآوری کنم. ما چند سطح آموزش داریم. یکی دانشه و اطلاعاته که یادگیری او با آموزش و انتقال مفاهیم صورت میگیره. مثلا اینکه شما بدونی خوردن چیزهای سرخ شده برای گلودرد بده. این یک مفهومه که با آموزش منتقل میشه. یک سری چیزها مهارته مثل دوچرخه سواری و شنا. شما صدتا کتاب در مورد آموزش دوچرخه سواری هم بخونی و دانشت تکمیل بشه نمیتونی دوچرخه سواری کنی. مگر تمرین کنی البته این آموخته ها و خوندهها میتونه فرایند کسب مهارت رو تسریع و تسهیل کنه. یک سری چیزها هم ویژگیهای شخصیتیه که به تدریج و با باور به یک سری چیزها، کسب مهارتهای مختلف و برخی رفتارها در افراد ایجاد میشه و البته به ظرفیتهای خدادادی افراد هم خیلی بستگی داره. مثلا نظم، صبر، شجاعت، تلاش و ... از ویژگیهای شخصیتی افراده. این ویژگیها فقط با یادگیری و مفاهیم و تمرینات ساخت یافته و مشخص رشد نمیکنه. مثلا برای رشد صبر باید در همه کارها یک سری قوانین رو را رعایت کرد و مثل دوچرخه سواری نیست که بگیم یک سری کارهای روشمند انجام بده تا صبور بشه ضمن اینکه در مهارت اعتقاد و باور خیلی ملاک نیست اما در این ویژگیها باورها و اعتقادات خیلی اهمیت دارند.

خوب برگردیم به سه اصل تحرک و انعطاف و استقامت. تحرک ذهنی خیلی اهمیت داره. شما فرض کنید دانش و اطلاعات مثل غذا برای ذهن میمونه حالا فکر کنید هی غذا میخورید اما تحرک و ورزش ندارید. چی میشه؟ چاق و تنبل میشید و حتی ممکنه برای سلامتی شما اتفاقی بیفته. لذا ذهن فربه بی تحرک هم خوب نیست. در ذهن باید اونقدری ریخت که اولا قابلیت هضمش وجود داشته باشه ثانیا تحرک لازم برای مصرف اینها هم باشه. اگر نه میشه وضعیت اغلب بچه های امروز که کلی اطلاعات و محفوظات دارند اما نمیتونن ازش استفاده کنند و اتفاقا این زیادی اطلاعات باعث سردرگمی و کسالتشون هم شده! (گفتن به پستهای بعد حواله ندم اما چه کنم که بحث در زمینه های مختلف زیاده و از طرفی پرداختن بهش هم از بحث اصلی دورمون میکنه)

پس از همون ابتدا باید نسبت به تحرک جسمی و ذهنی کودک حساس بود و او رو به تحرک وادار کرد. خوب طبیعیه که همون طور که اگر تحرک از یک حدی هم بیشتر شد میشه بیش فعالی در مورد ذهن هم همینطوره یعنی جولان فکری هم باید کنترل شده و مدیریت شده باشه و گرنه تحرک ذهنی بعضی از کسانی که مشکلات روانی و ذهنی دارند هم خیلی زیاده!

خوب نشانه تحرک جسمی در کودکان واضحه اما در مورد تحرک و فعالیتهای ذهنی کمی پیچیدهتره. یکی از علائمی که نشان دهنده فعالیت ذهنی کودکه سؤال کردنه. جواب سربالا دادن، جواب ندادن یا تو ذوق بچه زدن مثل اینه که وقتی بچه مشغول بازی و تحرکه بهش تشر بزنیم و بگیم بشین سر جات یا مانع حرکت و بازی بچه بشیم. خود تحرک فیزیکی هم یک نشانه فعالیت ذهنی است. مخصوصا در سنین پایین مثلا زیر سه سال این دو خیلی به هم مرتبطند. اما یک نکته در حرکات جسمی که نشانه تحرک ذهنی هم هست اینه که این حرکات باید کنترل شده و مدیریت شده باشند. مثلا پرت کردن وسائل به اطراف خونه هرچند تحرک جسمی داره اما لازمه اش فعالیت ذهنی نیست اما چیدن چیزهای مختلف روی هم نیازمند تمرکز و فعالیت ذهنیه. پس هرچی کنترل بچه روی حرکات فیزیکیش بیشتر باشه نشان از فعالیت و رشد ذهنیش هم داره. یادتون باشه در پستای اول که در مورد مراحل رشد توضیح دادم نوشتم که رشد مهارتهای حرکتی نسبت مستقیمی با رشد ذهنی در کودکان داره. 

نشانه دیگر فعالیت ذهنی بچهها کنجکاوی یا همون فضولیشونه که بعضا ما رو هم اذیت میکنه. همون که بچه دوست داره همه درهای عالم رو باز کنه و کشوها رو بیرون بکشه و وسائل رو بیرون بریزه و بره زیر میز و توی شومینه و یک چیزی رو پاره کنه و به هم بزنه و خراب کنه. اینا همه نشونه کنجکاویه که اون هم از علائمه فعالیت ذهنی بچه است. البته این هم یک شرط داره و اون هم اینکه بچه ارادی و با توجه این کار رو انجام بده معمولا هم این کار در سکوت و در یک زمان مبسوط و دقیقا!! وقتی والدین غافلند انجام میشه. مثلا اینکه یک بچه ای در کشو رو باز کنه و داد و بیداد کنه و همه چیز رو پرت کنه اینطرف و اونطرف کنجکاوی نیست. اما یه وقت میبینید خبری از بچه نیست. میرید میبینید توی یک اتاق دور از چشم شما در کشو رو باز کرده و وسائل رو ریخته اطرافش و حسابی مشغول ور رفتن با اینها است. این برای ذهن بچه خوبه و معمولا هم خیلی در مورد یک جای ثابت تکرار نمیشه مگر سؤال یا گرهای توی ذهن بچه مونده باشه. مثلا یک کمدی داشتیم که پسرم خیلی میرفت سراغش و مینشست و با وسائلش ور میرفت. دقت کردم دیدم توش چرخ گوشت هست که این خودش یک وسیله پیچیده است که باز کردنش و نحوه کارش برای بچه سؤاله این رو یک مدتی گذاشتیم زیر دستش (غیر از تیغه اش که خطرناک بود) و باز و بسته کرد تا ذهنش ارضا شد. لذا هر سراغ کمد و کشو و کابینت رفتنی هم کنجکاوی نیست!! مثالهای این موضوع خیلی زیاده که میتونید توی بچهها ببینید مثلا بعد از دو سالگی پاره کردن کتاب دیگه کنجکاوی نیست مگر بچه نسبت به عکس العمل اطرافیان کنجکاو باشه اما حدودا از یکسالگی به بعد بچه ها میشینن و کتاب رو ورق میزنن و هی به عکسا نیگاه میکنن این نشانه فعالیت و تحرک ذهن بچه است حالا ممکنه به خاطر مهارت کم در ورق زدن کتاب هم پاره بشه. من از مثالهای بیشتر میگذرم!! 

یکی دیگه از نشانههای فعالیت ذهنی هم خراب کردنه اما خراب کردنی که بچه دنبال اینه که بفهمه توی این چیه نه خراب کردن با پرت کردن و کوبیدن. البته ممکنه تا دو سه سالگی بچه از کوبیدن هم استفاده کنه ولی بعدش میره نگاه میکنه ببینه اینی که شکست چی بود و چی توش بود. این کار بعضا تا نوجوانی و حتی جوانی و حتی برای بعضیا تا سن من!!!! هم ادامه پیدا میکنه!

اما نشانههای کم تحرکی یا بدتحرکی! فکر هم چند چیزه. .... (ادامه دارد!)

راستش این مطلب کاربردی بود و پر از مثال و نتونستم خلاصه ترش کنم لذا خیلی طولانی شد و تقسیمش کردم به 4 تا پست که انشاءالله به تدریج میذارم و امیدوارم مفید باشه

موفق باشید




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 


Foot Problems
یکشنبه 8 مرداد 1396 06:57 ق.ظ
Paragraph writing is also a excitement, if you
be acquainted with then you can write otherwise it is
complex to write.
barabarabowler.hatenablog.com
شنبه 7 مرداد 1396 08:14 ب.ظ
It's the best time to make some plans for the future and it is time to be happy.
I have read this post and if I could I want to suggest you some interesting things or
tips. Maybe you could write next articles referring to this article.
I want to read more things about it!
BHW
چهارشنبه 30 فروردین 1396 11:58 ق.ظ
Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account it.
Look advanced to far added agreeable from you!

However, how can we communicate?
BHW
پنجشنبه 24 فروردین 1396 12:24 ق.ظ
Definitely consider that that you said. Your favorite reason appeared to be on the internet the easiest factor to be aware of.
I say to you, I certainly get irked at the same time
as other folks consider worries that they just do not understand
about. You managed to hit the nail upon the highest as smartly as defined out
the whole thing with no need side effect , people can take a signal.
Will probably be again to get more. Thanks
manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 05:28 ق.ظ
You're so interesting! I do not suppose I've truly read through something like that before.

So nice to discover someone with some genuine thoughts on this issue.
Seriously.. many thanks for starting this up. This web site is something that is required on the web,
someone with some originality!
manicure
دوشنبه 14 فروردین 1396 07:21 ب.ظ
This is really interesting, You are an excessively professional blogger.
I've joined your rss feed and look ahead to in search of more of your excellent post.
Additionally, I've shared your site in my social networks
BHW
جمعه 11 فروردین 1396 04:45 ق.ظ
great issues altogether, you simply gained a new reader. What could you recommend
in regards to your put up that you made a few days
ago? Any positive?
مجید شفیعی
دوشنبه 19 آبان 1393 02:58 ب.ظ
ممنون
ممنون
ممنون
خیلی خوب بود و هست
پاسخ سیاوش مفیدیان : سلام
من هم از شما ممنونم
م.ر میر
دوشنبه 7 مهر 1393 04:44 ب.ظ
رهروان شب!
امیرالمومنین: صبحگاهان رهروان شب ستایش شوند!
سه شنبه 1 مهر 1393 05:28 ب.ظ
خدا خیرتون بده
قلمتون پر برکت ان شاالله
یاعلی
محمود
سه شنبه 1 مهر 1393 11:07 ق.ظ
خوب بود استفاده کردم، ممنون.
این پست نگاه من به برخی از فعالیتهای به ظاهر مخرب بچه ها رو عوض کرد.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر